Fitness og ridning rytter form

Rytterens form betyder også noget!

Vi kan bruge timevis på nøje at planlægge optimeringen af vores heste, og alt hvad det indebærer; træning, fodring, foldtid etc. Men hvordan kan det være, at vi slet ikke gør det samme for den anden halvdel af ekvipagen, som jo er rytteren? Du skal da på samme måde være i topform, for at du, sammen med din hest, kan opnå det bedst mulige resultat.

Min oplevelse

Løb vejle halvmarathon
To veninder og jeg – efter at have løbet Vejle Halvmarathon 2018

Jeg har aldrig været det helt store idræts-menneske. Igennem hele min skoletid, både i folkeskolen og på gymnasiet har jeg gjort alt hvad jeg kunne, for at undgå at motionere. Til motionsløb var jeg altid en af de bagerste, og det har på ingen måde nogensinde fanget mig at få pulsen op. Det føles jo direkte ubehageligt.

Da jeg flyttede til Aarhus i 2014 genopfandt jeg ligesom ideen med fitness og kardio-træning generelt. De fleste af mine veninder var fitness-aktive, på den ene eller den anden måde, flere gange i ugen. Det var en måde både at være social, og samtidig få overstået noget, som man jo godt ved er godt for én. Jeg hoppede med på bølgen egentlig uden den helt store motivation.

Jeg begyndte i 2018, at ride Intermediare 2 og U25 Grand Prix, som kræver en del mere af rytteren. Derfor begyndte jeg at overveje, hvordan jeg kunne gøre mig selv parat til den øgede sværhedsgrad. Jeg begyndte at løbe, og kom hurtigt i bedre form – og det gik langsomt op for mig, hvor meget en god form påvirker evnen til at ride godt. Selv om ridning selvfølgelig også er træning, er det ikke noget som forbedrer konditionen i forhold til fx. løb. Men en god form forbedrer even til at ride markant.

 

Husk dig selv som rytter – du er 50% af ekvipagen

Look Up og jeg, ugen efter halvmarathon. Vi er til 3. Ecco Cup kvalifikation 2018 , hvor vi blev samlet nr. 4.

I heste-verdenen fokuserer vi rigtig meget på at få den optimale hest. Vi kan gøre en hel videnskab ud af, hvordan den skal trænes, hvad vi fodrer den med, og hvor lang tid den skal gå på fold. Noget, som jeg virkelig undrer mig over er, at vi ikke på samme måde går op i rytteren. Vi kan planlægge i detaljer, hvornår vores hest skal have mad for derefter helt selv at glemme at spise, eller fylde os med fast-food.

Det er egentlig underligt, fordi rytteren udgør jo 50% af ekvipagen. Det er noget vi har det med at glemme – men rytteren er jo også atlet, ikke kun hesten. Derfor bør vi huske, at fokusere på rytterens træning, madvaner og søvnrytme. Det kan gøre udfaldet på en stævnebane – lige såvel som hestens træning kan. Det er jo trods alt rytteren der, dirrigerer hesten rundt, og som skal holde hovedet klart, og have overskud under hele ridtet.

Når du er i bedre form, sker følgende med din ridning:

Så husk dig selv som rytter. Du er halvdelen af holdet, når dig og din hest rider ind på banen. Din træning er lige så vigtig, som træning af din hest!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>